Bringebærsyltetøy med vanilje og chiafrø

På sensommeren kjøpte jeg noen brett med økologiske bringebær og la de i fryseren. Veldig praktisk å ha bær liggende i fryseren, klar til hva som helst. Denne gangen ble det bringebærsyltetøy med vanilje og chiafrø – helt uten tilsatt sukker eller annen søtning! Hvis du insisterer på et litt søtere syltetøy, passer det ypperlig å bruke lønnesirup eller honning som begge er mye smartere søtning enn raffinert hvitt sukker.

Chia frø er supre frø som inneholder mye omega 3, kalsium, protein og fiber. Den vil trekke til seg saftene fra bringebærene og gjøre konsistensen slik som annet syltetøy, bare uten alt sukkeret. Veldig godt!

 

Bringebærsyltetøy med vanilje og chiafrø

  • 5 dl frosne bringebær
  • 2 ss chiafrø
  • 0,25 ts tørket vaniljepulver
  • evt 1-2 ss lønnesirup eller honning

 

Mål opp bringebærene og la de tine. Når de er ferdigtint, rør godt slik at saftene kommer ut og det blir mindre klumper.

Rør inn vaniljepulver. Rør inn chiafrø slik at det blir godt blandet.

Ønsker du en søt variant kan du tilsette 1-2 ss lønnesirup eller honning.

La stå i 30 minutter eller natten over. Klart for spising. Perfekt over hjemmelaget yoghurt, grøt (nydelig kombo med chiagrøt), eller hjemmelaget urteknekkebrød.

Enjoy!

 

Leave a Reply

Jeg vil gjerne høre fra deg, legg igjen din kommentar her:)

  Subscribe  
Notify of