Candida og fermentert mat og drikke

Et av de mange spørsmålene som dukker opp på fermenteringskursene jeg holder er om Candida og candidaovervekst. Det er ikke så unaturlig at spørsmålet dukker opp, når vi prater om tarmhelse, bakterier og gjærsopper. For mange har dette et negativt fortegn. Men sannheten er at vi har masse bakterier og gjærsopper i og på oss, som har livsviktige funksjoner. Vi er en del av naturen, og mikroorganismer som bakterier/gjær har en sentral plass.

Mange opplever at Candida blomstrer opp og vokser seg ut av balanse. Candida er en sopp (Candida Albicans) som forekommer naturlig i tarmen vår. Så alle skal ha candida-sopp. Men dersom det blir en ubalanse i tarmen, kan Candida mengden vokse seg ut av et sunt antall og skape problemer. Det samme gjelder andre sopptyper som forekommer naturlig i kroppen. Det skal være en balanse i mikroorganismene i tarmen, og når dette kommer ut av balanse heter det dysbiose.

Symptomer på candidaovervekst kan være fordøyelsesrelaterte plager som løs/hard mage, ubehag, gassdannelse, kvalme, dårlig apetitt, kløe i endetarmen. Men det kan også gi utslag som tretthet, «tåkehode», konsentrasjonsproblemer, humørsvingninger, nedstemthet søtsug og sug etter melk og gjærbakst. Med andre ord, symptomene er komplekse.

Men enten du vet du har candidaovervekst eller ikke, fermentert mat og drikke er et ledd i balansering av tarmen, slik at man unngår dysbiose, evt kan bidra til gjenoppretting av balansen. Her må man kjenne litt etter hvordan kroppen reagerer, men grønnsaker som er fermentert er et fint sted å starte. Fermentert drikke som er tilsatt sukker, og som vil ha noe rester i sluttproduktet, kan være lurt å vente med. Ved overvekst av Candida og ubalanser i tarmen trengs det livsstilsendringer, det er ikke bare å tilføye litt fermentert mat. Men poenget er at den fermenterte maten og drikken er gode vaner som kan hjelpe mye på veien.

Skal du rette opp i en overvekst av Candida, vil jeg anbefale at du tar kontakt med fagfolk som kan hjelpe deg med dette, slik at du ikke går med det lenger enn nødvendig. Eller om du gjør livsstilsendringer for å hjelpe deg selv mot målet om gjenoppretting av balanse. For noen går det å gjøre dette på egenhånd, mens andre trenger et strengere regime og hjelp for å komme i gang.

Konklusjonen er altså at det er mulig å inkludere fermentert mat og drikke i kostholdet, men at man må bli kjent med hvordan kroppen reagerer. Og det gjelder generelt. Kroppen gir oss stadig hint, som vi overser, til fordel for google og andre informasjonskilder. Informasjon er bra, men vi er så forskjellige, så noe som fungerer for deg, er ikke gitt at fungerer for meg.

Er nysgjerrig på fermentert mat og drikke, og vil lære mer om fordelene og hvordan du kan lage dette selv, holder jeg kurs. Du kan sjekke kursoversikten min her: http://www.helenesundby.no/kurs-og-events/

Eller se her hvordan du kan få kurset til der du bor: http://www.helenesundby.no/kurs-fermentering-introduksjon/

Nok en krukke med fermenterte grønnsaker etter et av fermenteringskursene mine.

Nok en krukke med fermenterte grønnsaker etter et av fermenteringskursene mine.

Leave a Reply

Jeg vil gjerne høre fra deg, legg igjen din kommentar her:)

  Subscribe  
Notify of