Få en sunnere livsstil – uten å bruke mer TID eller PENGER på det – DEL 1 av 2

Når vi står ovenfor andre valg enn de var tar daglig, kan det være mye motstand som kommer til overflaten som forklaringer på hvorfor vi ikke velger annerledes. Og to av de store forklaringene som dukker opp hos mange er at de verken har eller vil bruke mer tid og/eller penger på sunnere valg. Grunnen til det igjen, kan være mange. Jeg har vært der selv.

Men faktisk er det ikke så krevende å gjøre endringene. Endringen i seg selv har ingen følelse eller mening, derimot er det våre tanker og vår mentale tilstand om det vi står ovenfor som avgjør om vi opplever det som noe enkelt og gjennomførbart eller vanskelig og tidkrevende. Gi litt fanden i tankesurret og se forbi det fremfor å bite tak i det.

Det handler ikke om å legge til mer tid eller mer penger for å få bedre kosthold og livsstil. Det handler om å endre rutiner og vaner, rett og slett hvordan man bruker tiden sin.

For mitt vedkommende har jeg spart både tid og penger ved å gå over til et sunnere kosthold. Her er noen eksempler på hvordan:

  • Jeg bruker mindre tid på handling fordi jeg lager ukentlig middagsplan og handleliste. Dette gjør at handlingen går raskt, og jeg bruker ikke tid på å tenke hver dag på hva vi skal ha til middag, og tid på å handle inn dette. Før var det ikke uvanlig at jeg var innom butikken fire, fem og seks ganger i løpet av en uke.
  • Det krever ikke mer tid å velge sunne råvarer. Jeg er i butikken uansett, jeg velger bare å legge andre ting i handlevogna.
  • Jeg handler råvarer fremfor produkter, og da handler jeg etter sesong. Prisen på råvarene varierer en del etter sesongen, og dette kan man utnytte.
  • Fleksibilitet når man lager maten. Er det brokkoli som er på tilbud denne uke, kan den erstatte andre grønnsaker osv. Det samme gjelder kjøtt og andre råvarer. Bruk oppskrifter som inspirasjon, ikke regler. Etterhvert blir du veldig fleksibel. Så lenge jeg vet jeg har grønnsaker, krydder, oljer/smør og kjøtt, vet jeg at jeg kan lage så utrolig mye forskjellig. Både etter oppskrifter og fra min egen fantasi. Og fantasien har kommet med øving og nysgjerrighet, noen ganger har jeg bommet med smaken, men det er en del av leken det også. Ingen som dør av den grunn.
  • Benytt deg av datavarene, de som er satt ned i pris på grunn av at de nærmer seg utløpsdato, men som fortsatt er like gode (kanskje bedre, hvis det er kjøtt). Bruk fryseren til oppbevaring eller spis med en gang. Vi kommer nok til å se mer av nedsatte matvarer, da det er i gang en holdningsendring i bransjen, som også staten har tatt del i.
  • Søk inspirasjon på andre tider enn 15 minutter før middagen skal være klar.
  • Bli flink til å planlegge.
  • Mangler du en råvare, ikke dra i butikken for å kjøpe dette, men tenk på hva du kan bruke istedenfor som du allerede har hjemme.
  • Ha kjøleskapet ryddig! Da holder du oversikt og det er lettere å bruke opp maten du har kjøpt inn uten at den blir dårlig bakerst i hylla og må så kastes.
  • La en tanke være en tanke, og ikke heng deg så mye opp i det som er vanskelig. Da er det lettere å se enkelheten i det etterhvert. Det er vanvittig hvor mye tid og energi som går med på tankesurr i det vi opplever som fastlåste eller uløselige situasjoner. Så istedenfor å lete etter en løsning i frustrasjonstankene, kommer løsningene automatisk og av seg selv når tankesurret stilner.
  • Begynn med en endring av gangen, og gå ut ifra det. Du trenger verken å gjøre alt eller vite alt på en gang. For det finnes ingen destinasjon, kun en reise.

 

Hva kan du gjøre for å skape endring i livet ditt? Del gjerne dine tanker i kommentarfeltet:)

 

I del 2 av 2 skal jeg dele med dere en liten øvelse, som øker bevisstheten rundt hva dere bruker tiden deres på, og hvordan dere på den måten lettere kan komme i gang med å finne de gode løsningene som tar deg i en annen retning. Sjekk innlegget her: http://www.helenesundby.no/fa-en-sunnere-li…a-det-del-2-av-2/

 

Leave a Reply

Jeg vil gjerne høre fra deg, legg igjen din kommentar her:)

  Subscribe  
Notify of