Surdeigs focaccia – magevennlig festbrød

Her kommer en nydelig surdeigsfocaccia oppskrift. Har testet litt forskjellig nå, og denne er superb til de fine festene hvor det forventes lyst brød.

Det som er så kult med focaccia er at det er mer magevennlig mat, og med det mener jeg at næringsstoffene i surdeigsbakst er delvis nedbrutt og har startet jobben for tarmene. Mange som ikke tåler butikkbrød, tåler faktisk surdeigsbrød av denne grunn. I tillegg bryter det ned antibeitestoffer som er kornets forsvar mot å bli spist, for mye av dette kan gi magevondt.

Surdeigsbaking er enkelt, og i grunn meditativt og en vekker av morsinstiktet. Alle de små melkesyrebakteriene som gjør alt for å lage de luftigste, deiligste brødene. Det tar litt tid, dette er slowfood på sitt beste. Men utover det er det enklere enn du ville tro. Enklere enn å lage brød med tørrgjær og samme kveld.

Under får du steg for steg oppskrift til suksess. Sett av et døgn, og lite innsats!

SURDEIGSFOCACCIA

Del 1

Bland surdeigsstarteren i vannet, og bland det med melet til en klissete blanding. Bruk en stor bolle.

La det stå i en times tid.

Del 2

  • 750 g siktet spelt
  • 1 liten ss salt
  • 6 dl vann

Bland alt sammen med første del. Det blir en klissete deig, og en sleiv fungerer ypperlig til å blande.

Ha et håndkle over og sett det lunt i 8-12 timer.

Del 3

Flytt deigen over i en langpanne, og la den få boble seg enda større i 3-4 timer.

Når det nærmer seg steking setter du ovnen på til 250ºC.

Når focacciaen er ferdig hevet, drypper du over godt med olivenolje og strør over havsalt. Rosmarin er også godt å ha over.

Sett i ovnen og stek 5 minutter før du senker temperaturen til 160ºC. Stek videre i 1 time.

Avkjøles på rist.

Leave a Reply

Jeg vil gjerne høre fra deg, legg igjen din kommentar her:)

  Subscribe  
Notify of